Elég sok magyar sajtótermék nyomtatott vagy virtuális hasábjain olvastam mostanában, hogy az elmúlt 3 hónapban majdnem felére zuhant az olaj ára a világpiacon, itthon meg az a szemét MOL alig mérsékelte az üzemanyagárakat.
Az állítás első ránézésre igaz, hiszen a WTI típusú kőolaj azonnali szállítású ára a 145.7 dolláros csúcsáról tényleg több mint 44%-ot esett, közben pedig a MOL a benzin bruttó nagykereskedelmi listaárát csak 10%-kal méréskelte a 299.4 forintos csúcshoz képest.
Ennek ellenére aki ilyeneket ír, az saját magát röhögteti ki, ugyanis az itthoni üzemanyagárak alakulása közel sem csak az olaj világpiaci árának mozgásától függ, ennél az árképzés jóval összetettebb.
1. A finomított termékeknek ugyanúgy van tőzsdei kereskedése, mint magának az olajnak. Igaz, hogy hosszú távon áruk jól követi az olaj árának alakulását, de rendkívüli esetekben (pl. ha valamiért leáll egy csomó olajfinomító a világban) rövid távon elszakadhat tőle, ezért a következtetéseket ildomos inkább a finomított termékek áralakulása alapján levonni.
2. Az árelmozdulásokat nem dollárban, hanem forintban kell vizsgálni, hiszen a MOL dollárban fizet az olajért és finomított termékekért, az itthoni kutakon viszont forintért mérik a naftát! Gondoljunk csak bele, hogy ha a MOL 150 dollárért vesz egy hordó olajat és a forint/dollár árfolyam szintén 150 forint, akkor 22500 ft-ot fizet a cég az olaj hordójáért. Ha az olaj ára leesik 84 dollárra, de közben a forint/dollár kurzus 270-ig gyengül, akkor forintban továbbra is 22500 forint marad az olaj ára.
Az elmúlt hónapokban – ha kisebb mértékben is, de - ez történt, hiszen a forint a dollárral szemben 140 forint közeléből 200 forint közelébe gyengült vissza. A dollárban elért csúcshoz képest a benzin ára a tőzsdén forintban mérve csak 29, a gázolaj pedig csak 28%-ot esett.
3. A kúton tapasztalt benzinárban mindössze 31% magának a termelői árnak a súlya, a készletezési (KKKSZ) díj, valalmint a jövedéki adó pedig forintos és nem százalékos tételként került megállapításra (ti. minden liter benzin után kemény 100 forint jövedéki adót fizet a fogyasztó). Ez azt jelenti, hogy hiába esik forintban mérve 28-29%-ot a tőzsdén a benzin ára, attól a kutakon a benzinár nem fog ugyanennyit zuhanni.
UPDATE 1: Úgy látom a kommentekből, hogy nem volt teljesen egyértelmű amit írtam. Tisztázzuk akkor mégegyszer, hogy a benzin árában nettó 103.5 forint jövedéki adó és nettó 3.06 forint KKKSZ díj foglaltatik benne. Ez azt jelenti, hogy bruttó 127.87 attól függetlenül áramlik direktben az állam zsebébe, hogy a tőzsdén hogyan alakulnak a benzin jegyzésárak.
ÉRDEKEL A TŐZSDE? TANULJ MEG MINDENT, AMI A KERESEKEDÉSHEZ KELL!
Az utolsó 100 komment: