A legfrissebb adatok szerint hatalmas mennyiségű gáz fogyott az elmúlt hetekben az európai gáztározókból. Bajban vagyunk – gondolhatja a felületes szemlélő és a bulvársajtó egyaránt. Érdemes azonban tisztában lenni azzal, hogy hogyan is működik a gázpiac!
Igen jelentős mértékben csökkent az európai gáztározókban lévő gáz mennyisége az elmúlt hetek során. Ez látható az alábbi grafikonon is, mely 2008-2009-es téli szezon eddig eltelt részében mutatja be a tározók feltöltöttségét. Ezen adatok alapján joggal merülhet fel a kérdés: bajban van egész Európa?
A válasz: nem, legalábbis nem emiatt. Nincs ugyanis érzékelhetően kevesebb gáz az európai gáztározókban most, mint a 2007-2008-as szezonban ilyenkor volt. Ezt szemlélteti a következő grafikon, ami a jelenlegi és az egy évvel ezelőtt téli szezon adatait együtt tartalmazza.
De mit is mutat ez a grafikon?
Egyrészt azt, hogy a szezon kezdetén a feltöltöttség magasabb volt (gyakorlatilag 100%-os), mint egy évvel korábban, azaz az európai országok fel voltak készülve a télre.
Másrészt pedig azt, hogy a tározók tartalékai ugyan jelentős mértékben csökkentek az elmúlt hetekben, ez azonban a megszokott mederben zajlott, hiszen a fogyás egy évvel ezelőtt is hasonló mértékű volt.
A tározók feltöltöttségének alakulásának folyamat egyébként a gázpiac természetéből fakad: a csővezetékeken ugyanis nem csak télen, hanem egész évben érkezik a fűtőanyag, amit a nyári szezonban a tározókba pumpálnak, melyet a téli szezonban szednek ki. A téli fogyasztást azonban a tározókból kinyert gázzal jellemzően nem lehet teljes mértékben kielégíteni, éppen ezért a csővezetékeken érkező gázt is a fogyasztásra használják a téli időszakban.
S hogy miért nem szednek ki több gáz a tározókból akkor, amikor az oroszok elzárják a csapokat? Egész egyszerűen azért, mert általában műszakilag ez nem lehetséges, így természetesen nem is számíthatunk arra, hogy a fenti grafikonon a piros vonal érdemi módon elszakad a kék vonaltól.
A fentiek alapján tehát látható, hogy a gáztározók állapota alapján nincs gond, a baj az oroszországi szállítások leállása miatt következett be.
Utolsó kommentek