BUKSZ

Minden, ami tőzsde. Meg egy kicsit az is, ami nem.

Hírek

Portfolio Blogger

Utolsó kommentek

Címkék

abramovics (1) adóforintok (1) akvizíció (4) alakzat (1) állami (1) államkincstár (1) apple (2) áram (2) arany (1) aranytömb (1) árfolyam (21) árupiac (1) atom (1) audi (1) autó (3) ázsia (2) ballmer (2) banán (1) bank (13) bankár (3) befektetés (17) befektetési alapok (1) benzin (6) bertha (1) bét (1) betét (1) beva (1) bioetanol (1) bizonytalanság (1) bkv (2) blacberry (1) bróker (1) buffett (1) bukás (2) bux (2) bűz (1) búza (1) cápa (1) capital partners (1) certifikát (1) city (1) commodity (3) csaj (1) csalás (1) cseh (1) csőd (1) csúcs (4) cukornád (1) dax (1) diplomácia (1) divat (1) dízel (1) djuice (1) dobál (1) dollár (2) drága (2) drágakő (1) dubai (1) econet (1) élelmiszer (2) elemzés (1) energia (4) erőmű (1) értékteremtés (1) esés (7) etikátlan (1) euró (1) eurózóna (1) federer (1) fejlődő (1) felelősségvállalás (2) felmérés (1) felvásárlás (1) fidesz (2) flash (1) foci (1) font (1) forgalom (1) forint (3) fund (1) fűtés (1) fúzió (1) garros (1) gáz (5) gazdag (3) gázolaj (4) gazprom (2) gázvita (2) gdp (2) geotermie (1) goldman sachs (2) görög (2) görögország (2) guru (1) gyémánt (1) gyógyszerlobbi (1) gyurcsány (4) h1n1 (1) háború (1) hedge (1) hedge fund (1) hibrid (1) hitel (1) hitelválság (3) hosszú táv (1) hülyeség (5) humor (2) hurrikán (1) infláció (1) ingatlanalapok (1) iphone (1) ipod (1) irán (2) jockey (1) jótékonykodás (1) kalóz (1) kamat (1) kampány (1) katrina (1) kenyér (1) kína (2) kínos (1) kockázat (2) kocsis (1) kommunizmus (2) kormányszóvivő (1) kötvény (1) közbeszerzés (1) közlemény (1) közszolgálat (1) kukorica (2) külföldi (1) labdarúgás (1) légitársaság (1) lemondás (1) lobbi (1) london (2) lopás (1) lufi (1) luxus (2) madoff (2) mák (1) marx (1) matáv (2) megtakarítások (1) menedzsment (2) miniszter (1) mol (2) mtelekom (2) mtv (2) mvm (2) nadal (1) napkollektor (1) navracsics (2) nemesfém (1) nyomor (1) nyse (1) nyugdíj (6) nyugdíjpénztárak (1) oba (1) olaj (17) olajár (1) olajársokk (1) olajmező (1) olajpiac (1) olajplatform (1) olajsejk (2) olajtartalék (1) olcsó (1) olimpia (2) oltás (1) öngondoskodás (2) opec (2) orosz (5) oroszország (1) ország (2) őrület (1) ostobaság (1) osztalék (1) pánik (6) pannon (1) peking (1) pénzpiaci (1) pénztárak (1) pga (1) piramisjáték (1) pláza (1) politika (1) portfolioblogger (19) profit (2) pszáf (1) puma (1) rablás (1) rally (1) recesszió (1) reform (1) rekord (3) részvény (16) rita (1) rizs (1) roland (1) rombolás (1) short (4) sky (1) skyeurope (1) slovenije (1) soros györgy (1) spekuláció (7) subprime (1) száguldás (3) szakad (1) szavazás (1) szegény (1) szerbia (1) szétesés (1) sziget (1) szijjártó (1) szijjártó péter (1) szlovák (1) szlovénia (1) szollár (1) szomszédok (1) sztrájk (1) támogatás (1) technikai (1) telekom (1) telekommunikáció (1) telenor (1) tenisz (1) terrorista (1) tiger woods (1) tojás (2) tőzsde (30) transzparencia (1) turbo (1) tv (1) üdvözlőlap (1) ukrán (2) usa (6) üzlet (3) választás (1) válság (31) váltságdíj (1) veres (1) vicc (7) video (1) zakó (4) zuhan (1) zuhanás (11) Címkefelhő

2008.09.24. 13:50 buksz

Nem lehet eladni – van ennek értelme?

Napok óta parázs vita folyik a tőkepiaci szereplők körében arról hogy van-e értelme betiltani a pénzügyi szektor szereplőinek - illetve egyes nem pénzügyi társaságok - részvényeinek shortolását, illetve a nem pénzügyi részvények esetében véget vetni az ún. naked short eladásnak.

Mi az shortolás?

A shortolás annyit jelent, hogy az árfolyam esésére számító befektető kölcsönveszi az adott cég részvényeit egy másik befektetőtől, azokat eladja a piacon, majd alacsonyabb árfolyamon visszavásárolja a papírokat, és a kölcsönvett részvényeket visszaadja a tulajdonosnak. Az esésre számító befektető így nyereségre tehet szert, hiszen alacsonyabb árfolyamon vásárol, mint elad, időben azonban a két ügylet felcserélődik a normál (long) ügylethez képest. A naked (fedezetlen) short lényege pedig, hogy a részvényeket nem kell kölcsönkérni azok eladásához, ami jelentősen megkönnyíti a spekulánsok dolgát.

Az elmúlt napokban számos országban (USA, Nagy Britannia, Írország, Franciaország, Belgium, Németország, Olaszország, Ausztrália, Tajvan, stb.) ezeknek az árfolyam zuhanásra spekuláló ügyleteknek vetettek véget részlegesen, illetve a pénzügyi szektor cégeinek esetében teljes egészében.

De vajon van-e értelme a shortolás betiltásának?

Egyrészről nem, hiszen:

- a spekulánsok ezen csoportja – akárcsak a spekulánsok általában – javítják a piacok likviditását, ami természetesen csökkenti a részvénypiacok kockázatát;
- a tiltások nem is feltétlenül jelentik a zuhanás végét, amint azt láthattuk az elmúlt napokban is;
- számos intézményi befektető (jellemzően hedge fundok) üzleti stratégiájának része a sort pozíciók felvétele;
- ezen kívül felmerül a kérdés, hogy akkor a long pozíciók (először vétel, majd eladás) felvételét miért nem tiltják be, hiszen pozitív irányban is hatalmas kilengéseket produkálhatnak a piacok.

Mindezen okok ellenére a jelenlegi pénzügyi, illetve legfőképpen bizalmi válságban véleményünk szerint mindenképpen van értelme a shortolás korlátozásának. Több jelentős bankcsőd, illetve csődközeli helyzet (pl. Freddie Mac, Fannie Mae, Lehman Brothers) esetében ugyanis a shortra játszó befektetők igen komoly mértékben hozzájárultak a pénzintézetek összeomlásához csupán azzal, hogy a részvényeket shortolták. Ennek oka éppen az a globális bizalmi válság, mely odáig fajult, hogy a földbe döngölt részvény árfolyammal rendelkező pénzügyi társaságokkal egyre kevésbé hajlandóak a partnerek üzleteket kötni. A zuhanó részvény árfolyamokkal rendelkező társaságok ugyanis egyre kevésbé képesek friss tőkét bevonni (az év elején még lelkes ázsiai és közel-keleti befektetők manapság már nem tolonganak), mely a likviditás biztosításához elengedhetetlen. Mivel a tőkebevonás lehetősége, illetve esélye csökken, ezen cégeket a hitelminősítők leminősítése fenyegeti, ami tovább fokozza a csőd veszélyét, mely további részvény árfolyam zuhanást indukál, hiszen a likviditás még inkább veszélybe kerül. Ez a spirál addig folytatódik, míg a társaság csődbe nem menekül (pl. Lehman), vagy az állam meg nem menti (pl. Bear Stearns, Freddie Mac, Fannie Mae).

Több olyan konkrét esetről értesültünk globális szereplők esetében, amikor egy pénzintézetnél már jóval a partner csődbe menekülését megelőzően megtiltották az üzletkötést a bajba került féllel – természetesen mindezt informális csatornákon keresztül tették. Mindez szintén fokozta a bajba került bank likviditását, s növelte a csőd esélyét.

Kik nyertek a bulin?

Azok a nagy short pozíciókkal rendelkező intézményi befektetők pedig, melyek árfolyam nyereséget értek el a részvények árfolyamának zuhanásán, még a kötvényeken is nyertek azon esetekben, ahol az Egyesült Államok mentőövet dobott a cégeknek, hiszen ezekben az esetekben (pl. Freddie Mac, Fannie Mae) a kötvények az állam tulajdonrész szerzése után szárnyalásnak indultak, míg a részvények tovább zuhantak. Természetesen kivételek is akadtak, a Lehman Brothers esetében például a csődvédelem nyomán a kötvényeken buktak a befektetők, a részvények shortolásával azonban kompenzálhatták ezt a veszteséget.

A befektetési stratégia tehát egyszerű: add el a részvényt, vedd meg a kötvényt, s ha ezt egy olyan pénzügyi cég esetében játszod meg, mely túl nagy ahhoz, hogy az állam hagyja bedőlni, nem fogsz bukni az ügyleten.

Az teljesen egyértelmű, hogy kizárólag a shortra játszó befektetőket butaság lenne okolni a történtekért, hiszen annak oka elsősorban a szabályozási hiányosságokban keresendő, ugyanakkor a jelenlegi helyzetben az árfolyam esésre játszó befektetők komoly veszélyt jelenthetnek a pénzügyi rendszerre.
 

46 komment · 1 trackback

Címkék: short zuhanás hedge fund


A bejegyzés trackback címe:

https://buksz.blog.hu/api/trackback/id/tr36678908

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Propeller 2008.09.24. 16:56:01

Nem lehet eladni – van ennek értelme?Napok óta parázs vita folyik a tőkepiaci szereplők körében arról hogy van-e értelme betiltani a pénzügyi szektor [...]

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

IS 2008.09.24. 14:20:38

ahogy egyszer korábban kommenteltem: jó spekuláns, rossz spekuláns. nem az embert, hanem a szerepkört tekintve. mint az atomkutatás. általában jó, ha éppen atombombára használják, akkor azonban rossz. én egyetértek a mostani lépésekkel, bár az USA polgárai még majd csak fizessenek azért, hogy ilyen állapotba lükték az egész világot a fékevesztett htelből-ingatlanvásárlásokkal.

sdu.hu · http://www.sdu.hu 2008.09.24. 14:25:19

Egy reszveny arfolyama koveti a reszveny erteket.

Ha szabad a piac, akkor gyorsan koveti. Ha kontrollalt a piac, akkor lassan koveti. Itt pont errol van szo. Azzal, hogy betiltottak a shortot, csupan a elhuzzak a reszvenyek haldoklasat, es ezzel az egesz valsagot. Teljesen feleslegesen.

Ha betiltanak a tozsdet, akkor egyaltalan nem esnenek az arfolyamok. De ettol meg ugyanugy tonkremenne az adott ceg. Ugyanugy fizeteskeptelen lehetne.
Szerintem nem lenne szabad dontesekkel felulbiralni a piacot...

... mert vegul ugyis kiderul, hogy a "piac" nem teved.

OTTER 2008.09.24. 14:30:33

Nem az a kérdés, hogy a shortolás "be van-e tiltva", hanem az, hogy szabad-e hagyni, hogy valaki úgy adjon el valamit, hogy azt nem is birtokolja!
S ha az a kérdés, hogy eladhatok-e úgy valamit, hogy azzal nem rendelkezem, akkor a válasz már egyértelműbb: NEM!

Ha valaki shortolni akar, az előbb rendelkezzen azzal, akár úgy hogy eleve van neki, akár úgy, hogy kölcsönkéri (ezesetben észerű korlátok közé kerül a spekuláció azáltal, hogy a kölcsönadó tudja, hogy valaki el akar adni nagyobb mennyiéget abból, amivel rendelkezik ő).

A mostani "válságnak" éppen az az oka, hogy hatalmas mennyiségű nemlétező és sohasem létezett pénz eltűnt a piacról, vákumot hagyva maga után...

sdu.hu · http://www.sdu.hu 2008.09.24. 14:32:52

Mindig a shortosokat okoljak. (Korabban az olajnal a longosokat)

Pedig a shortos nem kepes belso erteket elvenni a cegtol, es a longos sem kepes belso erteket teremteni a cegnek.

A GS vezere is azt mondta a mult heten, hogy a shortosok miatt esik a reszveny ara.

Adok egy tanacsot neki: Hat akkor csinalja ki shortosokat es kezdje el venni a sajat reszvenyeit. De hat nem vette! Vajon miert?

gabest1 2008.09.24. 14:43:55

Ha jól értem a bizalom elvesztése az egyetlen felhozott érv az írásban. Hát most már lelepleződött a sok csúnya shortos, nyugodtan rájuk lehet fogni, ha van egy hosszabb eső trend. Mindenki megnyugodhat.

Bojan Krkic Perez 2008.09.24. 14:57:44

"A mostani "válságnak" éppen az az oka, hogy hatalmas mennyiségű nemlétező és sohasem létezett pénz eltűnt a piacról, vákumot hagyva maga után... "

Ez a pénz valójában ott volt a piacon. Semmiből nem lehet pénzt csinálni, főleg nem a tőzsdén. Még shortolással sem.
Az a pénz, ami most eltűnt a piacról az pl. a különböző nyugdíj- és befektetési alapok pénze volt.

De az bizonyos, hogy eltűnt ez a pénz, a kérdés csak az, hogy mit csináltak vele?

Bojan Krkic Perez 2008.09.24. 15:05:44

gabest1: valahogy így van, pedig az igazán nagy téttel játszó mágusok, mint pl. Soros György sokkal nagyobb károkat okoznak azzal, hogy folyamatosan világválságról beszélnek, s ezzel is gyengítik a piacokat.

Bár a bizalmatlanság megvan, s a túlhitelezettség is ok, de ezeket tavaly is lehetett tudni, valahogy mégis kb 3 héttel az olajlufi kipukkanása után jött elő az egész, szerintem ugyanazok vannak mögötte.

Trader 2008.09.24. 15:11:50

Shortolás betíltása nem új dolog az USA részvénypiacon: fél éven belül ez már a második eset (véleményem szerint ezzel tisztában kellett volna lennie a cikk szerzőjének, ha már szakért a témában). Volt - átmeneti - hatása a részvénypiacra: rövid távon megfogta a pénzügyes részvények esését, emelkedni kezdett a szektor, hozzájárult a piaci hangulat javításához.

bróker 2008.09.24. 15:35:12

önmagában a short is egy pénzügyi eszköz, a nagy befektetési bankok rinyáló vezetőinek pedig a saját bankjukat kellett volna rendesen vezetni, nem mást okolni... de persze az eszetlen hitelezésből, cds, cdo kibocsátásokból beszedett milliárdok (és juttatásként felvett tízmilliók) jól jöttek az elmúlt években... a fedezetlen short-ot valóban szabályozni kell, de a kölcsönkéréssel fedezettet baromság... a tőzsde pont azért működik, mert mindig van aki esést vár, és van aki emelkedést... ennyit a híres liberális piacgazdaságokról és a "szabad", önszabályozó piacról...

Grones 2008.09.24. 16:10:13

Ne keverjuk a naked-shorting-ot a sima shortolassal. Naked shorting tenyleg rossz de tul van lihegve a tema. Sima shortolast betiltani pedig baromsag. Csak egy hatalmas lufit krealnak vele. En shortolni fogom az osszes (maradek 2) befektetesi bankot ahogy ujra lehet, tuti zuhanni fognak.

OmegA404 (törölt) 2008.09.24. 16:13:29

Most komolyan....
Ha most nem lehet shortoni...kit érdeekel? Eladhatsz határidőn, put opciót vehetsz...
Olyan terméket adsz el amelyik erősen korrelál az alaptermékkel....

Komolyan csak a sutyókat állítja meg egy ilyen fasz szabály... aki spekulálni akar... az spekulálni fog.

OmegA404 (törölt) 2008.09.24. 16:14:49

Különben meg engem akit megtépázott az állami short covering ki fog kárpótolni? Ilyenkor nem lehet perelni a SECet árfolyambefolyásolás miatt?

OmegA404 (törölt) 2008.09.24. 16:18:58

Mondjuk a prémest nagyon nagyon sajnálom ezektől a nagypofájú senkiktől akik már államoknak mondták meg, mi az okosság... közbe meg maguk alá szartak egy ezer miliárdosat.
Ilyenkor bezzeg a szabad piac meg önszabályozás hol van? Kurva nagy okosságok...
Néha elgondolokodom az 5éves terv nem volt olyan hülyeség..

fxtrader 2008.09.24. 16:19:48

Ezt a huzást kb 1 éve a mol védelmében is megcsinálták. És valóban erősen csökkenti a piac kividitását.


A short beszüntetését a forex-en nem lehet megtenni, akit érdekelnek forex-el kapcsolatos trade lehetőségek, az látogasson el az oldalamra:

forextrade.blog.hu

nakiaz 2008.09.24. 16:21:10

Shortolóknak ajánlom, hogy ne kölcsönkérje, hanem vegye meg, fizesse ki teljesen azt a játékszert ami a short ügylet tárgya, majd miután az övé, utána játssza el a többért eladom-kevesebbért visszaveszem játékot.
De a lényeg, hogy saját pénzéből fizesse ki először. Ja, hogy így már nem buli a buli...

F&F 2008.09.24. 16:44:25

Nekem, mint tőzsdei bonyolítónak qrva rossz ez a tiltás. Korlátozzák a forgalmamat! Botrány!
Mit érdekel engem, hogy azzal spekulálnak ami nincs is. Csak adják a megbízásokat! Hogy a nagy részvényárfolyamesésnél a lombard üzletek is bedőlnek? Részben fedezet nélkül? Hogy a nagy deviza árfolyamváltozásnál a nagy áttétek miatt a fele fedezetlen marad? Nem én fizetem ki! Csak jöjjön a megbízás! Én bonyolítom.
Igaz, volt már, hogy a bankom bedőlt, de a mi részlegünket átvette egy másik bank. Én nem jártam rosszul! A többi meg nem érdekel.

trey82 2008.09.24. 17:02:15

A szabadságnak nem csak előnyei, hátrányai is vannak.


Mérlegelje ezt a "társadalom" és döntsön.


De ne akarja a szabadság előnyeit a szabadság hátrányai nélkül, mert az nem fog menni...

trey82 2008.09.24. 17:05:59

fxtrader,


mi csináltak pontosan a MOL védelmében 1 éve? érdekelne

der Alte 2008.09.24. 17:13:14

Persze, miért ne tiltsuk be egyből az emberi nyereségvágyat is?? Végül is az vezetett a shorthoz... vagy éppen a longhoz az olaj piacán!

Az okosoknak, aki szerint csak azt lehet eladni, ami már megvan, szerintetek hogy működnek a határidős és opciós piacok? Ha nincs short, nincs likviditás! De nem kell ilyen messzire menni. Szerintetek ilyen nehéz időszakokban hogyan jegyzik le az államkötvénykibocsátásokat? Hát úgy, hogy végigverik a piacot shorttal, aztán az aukción visszaveszik. Persze a kibocsátó nem jár jól az árral, ellenben legalább nem ragad rajta a mennyiség.

2008.09.24. 17:18:58

A baj az lehet, hogy precedenst teremt és beépül a jövőben a spekulációba, ezzel pedig egy következő válságnál éppen a betiltás beelőzése miatt méginkább felgyorsíthatja az esés.

túlsúlyos tini akrobata 2008.09.24. 17:28:18

"- ezen kívül felmerül a kérdés, hogy akkor a long pozíciók (először vétel, majd eladás) felvételét miért nem tiltják be, hiszen pozitív irányban is hatalmas kilengéseket produkálhatnak a piacok."
nono! emiatt azért senkinek nem sír nagyon a szája. Ezért is alkalmaznak olyan kockázati mértékeket a posztmodern portfólióelméletben (bruhaha!) mint szemivariancia, shortfall probability, egyéb lower partial moments, jobban mérik a tulajdonképpeni kockázatot.

lincsi 2008.09.24. 17:41:51

gonoszsag..

negativ hos 2008.09.24. 18:29:11

Az egesz tozsdet kene betiltani ugy ahogy van...

A tokom tele van azzal ahogy a magannyugdijamat eljatszak az oltonyosok. Ha nem ert hozza dobjak ki! Ezeknel meg az allam is jobb.

En eltartom magam, de mast nem ohajtok

Higgadt Blogger (törölt) · http://higgadt.blog.hu 2008.09.24. 18:46:41

Ez a válság az egész pénzügyes brancsba vetett bizalmamat mosta el. Hatalmas poén, hogy a nagy-nagy szakértők által a világ legstabilabbjának minősített AIG úgy dől be mint egy kártyavár.

Kész átverés show.

bklaci 2008.09.24. 18:57:23

A shortolás betiltásának egyetlen értelme van, hogy pénzügyi cégek részvényeinek tulajdonosai most "méregdrágán" szabadulhassanak meg a részvényeiktől. Ha shortolást engedik, akkor a spekulánsok látva egy cég haldoklását short poziciót vesznek fel és a részvényesek (fő tulajdonosok) helyett ők viszik el a pénzt. A pénzügyi intézmények tulajdonosai, akik egyébként jelentős befolyással rendelkeznek a piacra, most megtiltották a shortot és így szépen lassan dobálják részvénycsomagjaikat a nép közé. A shortosok csak segítették volna a piac tisztulását, most azok nyernek, akik a törvényeket hozták. Persze, amikor elfogynak a vevők, akkor ez is begyorsul majd, és semmit nem segít, csak annyit, hogy ha én vagyok a Wall Street egyik befektetési bankjának igazgatója nagy részvényopciós csomaggal, akkor most drágábban tudom a részvényeimet kiszórni. Azaz, akik a bajt okozták és nyertek a bika piacon most megtiltják, hogy mások nyerészkedjenek az ő hibáikon. Hát nem szép? Mindenki bukik csak a bűnösök nem.

dezső 2008.09.24. 19:07:38

F$F brutális őszinteséggel rávilágít a lényegre: "Mit érdekel engem... .Csak jöjjön a megbízás!" (16:44)Magyarán: mit érdekel engem, ha elúszik a nyugdíjasok pénze, ha válság lessz, ha a közösségnek kárt okozok ... csak NEKEM jó legyen! A mai magyar közállapotok hű tükre. No comment.

Tapzor · http://www.tapzor.hu 2008.09.24. 19:47:39

Szerintem sem lehet a shortoló spekulánsokra kenni ezt a válságot. Sokkal nagyobb a felelősségük azoknak, akik évekig nem tettek semmit, most pedig betiltják a shortolást. A véleményem bővebben a www.tapzor.hu/Kommentar/Aktual/Politikaesciklusok.html oldalon olvasható.

ZZ · http://hitel-ebs.blogspot.com 2008.09.24. 20:05:18

Hát elég egyértelmű, hogy nem a shortolók a bűnösök.

mark renton 2008.09.24. 20:33:17

Soros György óta mindenki tudja, hogy a tőzsde javarészt „csak” pszichológia és alig egy csipetnyi közgazdaságtan. Pontosan ezért beszélt az öreg már évek óta válságról meg világvégéről, mert jól tudja, hogy az Ő szavára mindenki figyel, és ha Ő azt mondja, hogy válság lesz, akkor a sok suttyó bróker elkezd árfolyamesésre játszani, hogy keressen a válságon, de közben pont ez a birka viselkedés idézi elő a magát válságot, Gyuribá meg persze csak röhög a markába.

Az amerikai adófizetők több százmilliárd dolláros segélyt adtak a gazdagoknak.
Röviden ennyi.

Az elvesztett hatalmas összegek valójában sosem léteztek, maximum irreálisan túlértékelt ingatlanok formájában. Az egész rendszer kártyavárként omlott össze, amint az ingatlanárak elkezdtek csökkenni a reális értékük közelébe.

9mmPara 2008.09.24. 20:36:32

Az tényleg vicces, hogy miközben állítólag a piszok, harácsoló és felelőtlen spekulánsok a bűnösök, mert nem is létező pénzzel játszva tönkreteszik a talpig becsületes államok talpig becsületes pénzintézeteit, aközben ugyanezen államok ugyanezen pénzintézeteken keresztül akarják a sokszázmilliárd dolláros mentőcsomagot bedobni. Ezek a dollárok ugyan mitől lesznek igazibbak? Van áru-, szolgáltatás vagy egyéb "reál" fedezet? Ha van, akkor eddig hol rejtegették? Vagy csak egy műszakkal tovább fognak dolgozni a bankjegynyomdában?

2008.09.24. 20:58:08

Kiváló cikk, jó, hogy valaki összefoglalta ezeket, ugyanis nagyon egyoldalú, dilettáns cikkek köröznek mindenfelé a témát illetően.

Fura 2008.09.24. 20:59:37

"sdu.hu · www.sdu.hu 2008.09.24. 14:25:19 Egy reszveny arfolyama koveti a reszveny erteket."

Nem nem ! Semmiképpen. A részvény árfolyama a piac és a spekulánsok érdeklődését mutatja. Semmi többet. A részvény értéke, azaz a cégbe bevont tőke ettől nem változik.

Steve 2008.09.24. 21:03:47

Szerintem is be kellene tiltani a naked shortot, sőt a shortot, a derivatívokat, a spekulációt, a tőzsdét, meg a bankokat, a profitot, de legfőképp a szerencsejátékokat. Sőt ne álljunk meg félúton. annyi káros dolog van még. Tiltsuk be a pornográfiát, az alkoholt, a kávét is. A reklámot is. Meg a Tévét. Meg a nem gyerekek nemzésére irányuló szexet. És jöjjön a többi erkölcstelenség, a mozi, a színház, a fikció. Meg a művészeteket, játékokat. És minden absztrakciót.

Steve 2008.09.24. 21:04:52

Fura: tehát szerinted a részvény valós értéke a cégbe bevont tőke?

Steve 2008.09.24. 21:07:03

mark renton: mi az ingatlan valódi értéke, ha nem az amennyit éppen akkor kapni lehet érte? utóbbi esetben viszont idővariáns, függ a fizetőképes kereslettől, ami meg függ a hitelhez jutás lehetőségétől. és bezárult a kör.

Steve 2008.09.24. 21:10:30

mark: a másik fontos kérdés.. szerinted mi történt volna ha nem adtak volna a "gazdagoknak". Azt kellene megérteni, hogy a rendszer szétesése mit jelentene a nyugdíjasoknak, az alkalmazottaknak stb. Az igazi kérdés szerintem az hogy ez a tőkeinjekció mennyit segít a mindenkit sujtó negatív következményeket elkerülni.

Fura 2008.09.24. 21:11:28

Steve !

Bezony ! Vezessük le. Alakul egy részvénytársaság vagy egy régi akar tőkét bevonni, hát kibocsájt a példa kedvéért 10 db 100 HUF névértékű részvényt. Ezeket a lelkesek megveszik, azaz a cég hozzájut 1000 HUF tőkéhez. (mínusz a ktg-ek) Ezek után a cég részvényeinek az árfolyam ilyen-olyan okok miatt felfut 1000 HUF-ra, ennyiért cserélgetik a tőzsdén. A cég ebből nem nagyon lát semmit csak az, aki annó 100 HUF-ért megvette. Ettől a cég vagyona egy fillért sem gyarapodott, csak a neve forog a tőzsdén.

Fura 2008.09.24. 21:13:55

Ja, igen. Tehát a részvény nem takar 100 HUF-nál több pénzmagot, pusztán egy lufi szerűen felfújt értéket. ennek alapján megítélni a céget botorság, mégis sokan teszik.

Steve 2008.09.24. 21:17:35

Fura:
Az elméletedben még van néhány lyuk: pl. mit értünk lelkesek alatt, mitől lelkesek, meg mit értünk ilyen-olyan okok alatt. Ja és mit értünk a cég vagyona alatt? Saját tőkét? Jegyzett tőkét? Mérlegfőösszeget?

Steve 2008.09.24. 21:22:35

Fura:
De miért a pénzmag számít. Tegyük fel hogy van ez a 100 Ft-os cég, aki 50-et elkölt alapanyagra, 10-et munkabérre, és előállít egy terméket amit valaki 80-at. Akkor szerinted még mindig 100 at kellene hogy érjen a cég? Tegyük fel hogy van egy szerződése, hogy megvesznek tőle ebből a dologból még 100-at 80-as áron. Még mindig 100-at kellene hogy érjen? Mert ha igen, akkor add el nekem 100-ért.

De eljátszhatjuk fordítva is. Van egy másik cég, betettek 100-at, de vacakot gyárt, amit nem tud eladni, és már senki nem ad neki kölcsön mert nem hiszik hogy vissza tudja adni. Ami keveset eladott azután garanciális kötelezettsége van, és ez komoly költség mert jó eséllyel meghibásodik. Megveszed tőlem 100-ért?

Steve 2008.09.24. 21:25:40

amit valaki 80-at = amiért valaki 80-at ad...

fxtrader 2008.09.25. 06:02:25

trey82: akkor is betiltották egyidőre a mol határidő shortot, amikor az OMV fel akarta vásárolni, és az ár az egekbe szökött, nem engedték shortolni hogy na essen le hirtelen.

gabest1 2008.09.25. 06:28:49

Fura:

"Nem nem ! Semmiképpen. A részvény árfolyama a piac és a spekulánsok érdeklődését mutatja. Semmi többet. A részvény értéke, azaz a cégbe bevont tőke ettől nem változik. "

Egy alsó határ szerintem mindenképpen van, különben kisnyugdíjasok vásárolnának fel mol méretű cégeket. Ez az alsó határ lehet a valódi érték valahol, felette a csillagos égig lehet vele spekulálni, senki nem fog megsértődni (esetleg lesz egy kis csodálkozás a későn jövők között mikor pukkan a lufi). Ha viszont alá megy, az csak azt jelentheti, hogy időközben valakik eltapsolták a cég vagyonát.

Thunderbird 2008.09.26. 15:35:05

A shortosok önmagában nem tudnák elinditani egy részvény árfolyamát lefelé, ha a cég fundamentumai jok, mert akkor a longosok ellensulyozzák az eladási nyomást.... a shortosoknak csak annyi a szerepe hogy ha egy amugy is gyengel lábakon állo cég részvénye elkezd zuhanni akkor mégjobban, gyorsabban lenyomják az árfolyamot....

bipa 2008.09.26. 18:33:15

Azért érdemes megemlíteni hogy a shortzárás: vétel. Igaz, a shortok nyitása lenyomja az árat, viszont a shortosok lesznek azok akik a profitot realizálva először megtámasztják az árfolyamot a vételeikkel. Eső piacon. Ha emelkedő piacon shortolnak és zárnak akkor pénzt veszítve még jobban emelik az árfolyamot. Sok shortos szívott 2003-2007 között, amikor jellemzően bull volt. Sok papír többszörözte az árát és akkor senki sem akarta betiltani a shortot. Ja, hogy most visszajönne nekik valami? Tiltsuk be!
Likviditást hoz a short, segíti az árfolyamot hamarabb elérni a következő támaszt v. ellenállást. A fedezetlen short nem jó, ugyanúgy mint a tőkeáttátétel, és a szabályozatlan kockázat vállalássi lehetőség. Hogy lehet azt megengedni, hogy egy bef. társaság a tőkéjének a többszörösének megfelelő pozíciót fel tudjon venni? Mellényúl, bedől. Ki kárpótólja az ügyfeleket? Meg azt aki a pozíció túl oldalán volt? Most meg lehetne tanulni, hogy megnézzék, kinek adnak kölcsön és mire. De legyünk realisták. Az emberi természet, ami mozgatja a piacot örök: nem tanul semmit és mindent elfelejt. Nem először és nem utoljára látunk ilyet.

sdu.hu · http://www.sdu.hu 2008.09.26. 21:55:33

Fura:

"Egy reszveny arfolyama a belso erteke korul ingadozik."
Ez axioma. Nem kell bizonyitani. Aki meg nem igy gondolja, annak szerintem nem erdemes tozsdeznie.

Warren Buffett Modszer
8. fejezet
ERTEKALAPELVEK
"
...
Az arat a reszvenypiac alakitja ki. A befektetok ugy hatarozzak meg a realerteket, hogy merlegre teszik a a vallalat uzleteirol, menedzdmentjerol es penzugyi jellemzoirol rendelkezesukre allo valamennyi informaciot.
Az ar es az ertek nem feltetlenul egyezik meg.

Mikent Warren Buffett gyakran megjegyzi: 'Az ar az, amit te fizetsz. Az ertek az, amit kapsz.'

Ha a reszvenypiac valoban hatekony lenne, akkor az arak azonnal igazodnanak az osszes hozzaferheto informaciohoz.
Termeszetesen tudjuk, hogy ez nem tortenik meg. A reszvenyek ara szamos oknal fogva a vallalat realerteke alatt vagy folott mozog, s az emlitettek kozul nem mindegyik logikus.

A befektetok a donteseiket elmeletileg az ar es az ertek kozotti kulonbsegre alapozzak.
Ha az ar alacsonyabb, mint az egy reszvenyre juto ertek, akkor az okos befekteto ugy dont, hogy vasarol.
Ha az ar magasabb, mint az ertek, minden okos befekteto elall a vasarlastol.
...
"
süti beállítások módosítása