A magyar piac legkóklerebb brókercége, a Capital Partners a Tékozló Homár legszebb találatait idéző közleményt jutatott el hozzánk. A szöveg előtt értetlenül állunk, az iromány ugyanis a kínai "DVD-játékosok" használati útmutatójának stílusában vezeti be a pórul járt olvasókat az ellenséges felvásárlások világába, úgyhogy végre egy pénzügyi témájú közlemény, amit a Portfolio.hu szerkesztőségéből egy árva lélek sem ért!
A témát pontosan nem tudjuk, csak sejthetjük, mert a szöveget kereskedelmi mennyiségű Becherowka Becherovka elfogyasztása nélkül szinte lehetetlen dekódolni (és hát mégiscsak hétfő van), miután az eredetileg feltehetően cseh nyelven írott közlemény kizárólag tréfás kedvű fordítóalgoritmusok révén, emberi beavatkozás nélkül nyerte el álmagyar formáját. Az RPPR Kommunikációs Tanácsadó Kft. ügyvezetője viszont bravúros módon még saját nevét is hajlandó volt a közleményhez adni.
Ezen túl kizárólag akciótársaságokban, felvásárlási kínálatokban és részvénypiaci analitikus mérnökökben vagyunk hajlandóak gondolkodni, de előtte még teszünk egy utolsó kétségbeesett kísérletet, hogy értelmezzük az értelmezhetetlent. Következzenek hát a legviccesebb részek! (Minden hülyeséget képtelenség kiemelni, vállalkozó kedvű olvasóink itt elérhetik a teljes szöveget, de biztos, ami biztos,a Világgazdaság is feltette, nyilván csak hogy megőrizhessék az utókor számára).
A közlemény mindjárt az erdei madárcsicsergés bársonyosságát idéző mondatszerkesztéssel simogatja a nyelvérzékünket, egyúttal rögtön bedobja a közleményen végig vonuló legfontosabb allegóriát, az „akciót” is. Mivel mi magunk hosszú percekig bámultunk, mire rájöttünk, mi takar az „akció”, nem is áruljuk el még a megoldást.
Nagy mértékben vonzzák a konkurencia figyelmét az úgynevezett „Underperformers“-ek, azaz a Citigroup által a múlt hét folyamán megjjelölt társaságok, amelyek ezzel az ún. „ellenséges átvétellel“ szembesülnek. A célvállalatok általában olyan társaságok, amelyeket alulértékeltek a profitabilitás és a pillanatnyi akciók értéke szempontjából.
Az elemzés komolyságát támasztja alá, hogy nem holmi pénzügyes mitugrász, elemző, vagy hasonló kókler állításait idézi, hanem egy mérnökét, aki nem mellékesen analitikus is. Kétségbe vonja-e ezek után bárki is a szakmai hitelességet? Kétlem. Mindeközben a Cadbury akciói tiszteletre méltó mértékben emelkedtek, a helyzet fokozódik, az izgalom a tetőfokára hág. Sejtik már, mi a manóra vonatkozik az „akció”? Nem? Olvassunk tovább! (Közben mindenki gondolkodjon azon is, mit jelent a nem kikért kínálat, mi még nem jöttünk rá.)
… - jegyzi meg Josef Stoulil mérnök, a CAPITAL PARTNERS analitikusa és hozzáfűzi: „Ez a tény a Cadbury akcióit tiszteletre méltó 38%-kal emelte meg. Egyúttal szó volt a legnagyobb nem kikért, amerikai társaság által tett kínálatról, a Microsoft próbálkozásáról is, …
Kész, vége, tarthatatlan a helyzet, az alábbi mondat magába sűríti a világ lényegét. Nem lehet kommentálni, de azért mégis egy kis csekélység: az akció nem más, mint a részvény! Az egész közleményben! Utólag persze nem meglepő, hiszen akciová společnost hirdeti nagy büszkén csehül a logójában is a cég.
És akkor az állítólagos PR-ügynökségről: könyörgöm, aki odáig eljut a dolgok működtetésében, hogy képes továbbítani egy emailt, az mégis mi a szöszt akart ezzel a közleménnyel? Mit élt át, mit vett be, mi történt vele gyermekkorában, ami ilyen nyomot hagyott benne? (még egy apróság: az YTD jelzés az angol year-to-date, azaz az év elejétől a mai napig elért hozamot jelöli, szóval helyesen: idén 13 százalékot emelkedett az S&P500 index).
Ennek a kínálatnak a nyilvánosságra hozása előtt a Cadbury cég akcióinak értékei mindössze 5 %-kal erősödtek meg, amely nagyjából 50 %-kal kevesebb az S&P 500 benchmark indexnél, amely pedig 13 % YTD -vel erősödött meg.
Részvénytársaság = Akciócsoport?
Fontos információk birtokában, megszeppenve haladunk tovább a közlemény olvasásában, amikor a cég analitikus mérnöke újból kíméletlenül lesújt ránk megfellebbezhetetlen, univerzális igazságával. A kínálat pillanatában megforduló számok, 60 napos performáció, büntető mondatszerkesztés.
„Ezek a számok azonban mindig logikusan megfordultak a kínálat pillanatában, pl. amikor a múlt évben a céltársaságok 60 napos performációja, a kínálat nyilvánosságra hozatala után 12,5 %-kal lett jobb a szélesebb piacénál,“ állítja Josef Stoulil mérnök, a CAPITAL PARTNERS analitikusa.
A Capital Partnersnek tehát megint sikerült a komolytalanság csúcsára felállítania még egy nyikorgó piktorlétrát is, hogy annak a tetejéről szép íves sugárban lepisilve próbáljon újabb balek ügyfeleket összeszedni, akik hajlandók megválni egy nagy talicska pénzüktől (és tényleg nagy talicskányi kell, a csodabrókerek nem gondolkodnak kicsiben). Akinek esetleg mégis kedve szottyant igénybe venni a társaság szolgáltatásait, annak útravalóul szeretnénk egy kis segítséget átnyújtani a későbbi kommunikációt segítendő.
Capital Partners – magyar kisszótár
akció – részvény
analitikus – elemző
átvételi kínálat – felvásárlási ajánlat
megerősödik X % YTD-vel – X % hozamot ért el idén
mérnök - ?
nem kikért kínálat – ?
Update: Szerkesztőségi berkekből jött a megfejtés: a nem kikért kínálat valójában az ellenséges ajánlat szinonímája. Milyen triviális, miért is nem jutott ez eszembe...
Utolsó kommentek